Comarket

Webwinkels vormen een groeiende markt, die gekenmerkt wordt door een onpersoonlijk karakter. Hoe kun je dan toch aan klantenbinding doen als je niet de goedkoopste maar de beste wilt zijn? Comarket had dat probleem en heeft dat opgelost door actief klanten, die via de website binnenkwamen, telefonisch advies te geven over hun aankoop. Business-update heeft van de medewerkers een team gemaakt en een telefonische klantgerichtheidstraining verzorgt. De omzet is daardoor sterk gestegen.

Samenwerking en teambuilding

Bij de Comarket Group verkopen ze computeronderdelen via internet. Iedere verkoper was alleen verantwoordelijk voor zijn eigen producten en daardoor was er geen onderlinge samenwerking. Het gevolg was dat men vele commerciële kansen liet liggen. Ook bleek – na onderzoek – dat er van actieve verkoop totaal geen sprake was. We hebben allereerst de samenwerking verbeterd door ze uitleg te laten geven van elkaars producten. Door spontane teambuilding leerden ze ook commerciële kansen zien op elkaars gebied. We hebben de communicatie verbeterd door een commerciële en klantgerichtheids-telefoontraining. Het contact met klanten werd zo een stuk verbeterd waardoor het afnemend klantenbestand is hersteld en omgekeerd.